Hvad er et bilsyn?
Bilsyn er en kontrol af, hvorvidt et køretøj lever op til de gældende regler for godkendelse og syn af køretøjer. Synet er lovpligtigt og skal foretages regelmæssigt. Søg efter synsrapporter
En almindelig personbil skal til periodisk syn fire år efter, at den er blevet indregistreret første gang og herefter hvert 2. år (periodisk syn). Du kan læse mere om køretøjstyper og synsdatoer under Indkaldelse til syn.
Færdselsstyrelsen sender indkaldelsen til det periodiske syn digitalt – via e-Boks. Du vil modtage indkaldelsen 8 uger inden, dit køretøj skal være synet. Læs mere under Digital synsindkaldelse.
Hvis du ikke får dit køretøj synet og godkendt eller afmeldt inden de lovpligtige frister, kan du få op til to bødeforlæg på hver af 2.000 kr. Læs mere her.
Hvad tjekker vi ved et bilsyn?
Ved syn af dit køretøj foretager vi en kontrol af, om køretøjet er i god stand i henhold til de tekniske regler. Køretøjet bliver kontrolleret for fejl, der kan påvirke vores fælles miljø og sikkerhed på vejene. Herunder kan du læse flere detaljer.
Mulige udfald af bilsyn
Pga. nye EU-regler for bilsyn som trådte i kraft, er der nu flere punkter, som kategoriseres som “væsentlige fejl” og skal kontrolleres ved et omsyn. Eksempelvis kan det nævnes dæk for personbiler under 1.6 mm mønsterdybde, hvis udstødningsrøret er utæt, og forkert indstillede forlygter.
Herunder kan du læse om de fire synsresultater, din bil kan få.
Hvis du vil klage
Når du syner din bil hos os, og er utilfreds med afgørelsen, har du mulighed for at klage til Færdselsstyrelsen. Vær dog opmærksom på, at udførte reparationer på din bil kan besværliggøre styrelsens behandling af sagen. Du skal sende din klage til info@fstyr.dk senest 4 uger efter bilsyn. Du skal bruge klageblanketten ‘Klager over syn og omsyn‘. Hvis du har andre spørgsmål omkring klager, kan du kontakte os her.